Nissan Navara EnGuard Concept: ekstremalny terenowy ratowniczy pick-up z przenośnym zespołem akumulatorowym

 

  • Światowy debiut koncepcyjnego samochodu ratowniczego na bazie modelu Navara
  • Światowy debiut prototypowego przenośnego zespołu zasilającego opartego na akumulatorach z samochodów elektrycznych jako dalsze rozwinięcie wizji inteligentnej mobilności Nissana
  • Navara EnGuard Concept potwierdza przystosowanie nagradzanego modelu Navara do eksploatacji w najbardziej wymagających warunkach
  • Oferta samochodów użytkowych Nissana obejmuje także funkcjonalne furgonetki i samochody ciężarowe dla firm

Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze Nissan zaprezentował zupełnie nowy samochód. Nissan Navara EnGuard Concept to wytrzymały i masywny terenowy pick-up, zaprojektowany jako pojazd ratujący życie w najbardziej nieprzyjaznych i ekstremalnych warunkach.

Stworzona na bazie Nissana Navara Tekna z podwójną kabiną — aktualnym Międzynarodowym Pick-upie Roku — koncepcyjna Navara EnGuard charakteryzuje się wieloma specjalnie zaprojektowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz podwyższonymi osiągami. Samochód jest wyposażony w sprzęt wykorzystywany w akcjach ratunkowych i przy usuwaniu skutków katastrof, a także prototypowy, przenośny zestaw akumulatorów.

EnGuard Concept – jak każda Navara – jest dynamicznym, pełnym inteligentnych rozwiązań samochodem o znakomitych parametrach terenowych i bogatym wyposażeniu standardowym, między innymi w systemy ułatwiające panowanie nad pojazdem. Taką rolę spełnia na przykład pionierski system kamer 360°.

 

Nissan: globalny lider w segmencie lekkich samochodów użytkowych

Nissan jest globalnym liderem w segmencie lekkich samochodów użytkowych. Oferta marki obejmuje pick-upy, samochody ciężarowe oraz uniwersalne furgonetki sprawdzające się w firmach o różnym profilu działalności. Jednym z takich modeli jest zupełnie nowy NV300 — również debiutujący na Salonie w Hanowerze — a także w pełni elektryczny kompaktowy van e‑NV200. Użytkownicy lekkich samochodów użytkowych marki Nissan mogą liczyć na obsługę na najwyższym poziomie, między innymi w ramach Obietnicy Nissana oraz unikatowej gwarancji producenta obowiązującej przez 5 lat lub 160 000 km*.

Nissan może poszczycić się bogatą, ponad 80‑letnią tradycją obecności w segmencie lekkich samochodów użytkowych, a potwierdzeniem doświadczenia i fachowości marki są liczne sukcesy i międzynarodowe nagrody. Navara jest aktualnym Międzynarodowym Pick-upem Roku.

Dział lekkich samochodów użytkowych odgrywa ważną rolę we wspieraniu wizji inteligentnej mobilności Nissana, której celem jest zerowa emisja oraz zerowa śmiertelność w wypadkach dzięki montowanym w aktualnych modelach technologiom ułatwiającym panowanie nad pojazdem i zwiększającym bezpieczeństwo. Technologie te są elementami składowymi programu autonomicznej jazdy Nissana. Navara EnGuard Concept wpisuje się w wizję inteligentnej mobilności także dzięki przenośnym zespołom akumulatorowym.

 

Nissan Navara EnGuard Concept

Burze i ulewy, trzęsienia ziemi i tsunami — doniesienia o klęskach żywiołowych regularnie pojawiają się w światowych mediach. Wydaje się nawet, że zjawiska te występują częściej niż kiedyś. Dla służb ratunkowych na całym świecie posiadanie odpowiednich narzędzi pracy ma zasadnicze znaczenie, decydujące niekiedy o możliwości dotarcia do potrzebujących i uratowania im życia. Ekipa ratowników powinna przede wszystkim dysponować transportem pozwalającym jak najszybciej i bezpiecznie znaleźć się w samym środku strefy dotkniętej katastrofą.

Nissan Navara EnGuard Concept nadaje się do tego idealnie. Liczne modyfikacje zmieniły standardowego pick-upa Navara w mobilną platformę ratującą życie. Zawieszenie podniesiono o 50 mm. Dzięki większemu prześwitowi samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne okolice. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio 80 i 94 mm, do 1620 mm w obu przypadkach, poprawiając stabilność pojazdu w nierównym terenie. Standardowe 18‑calowe felgi ze stopów metali lekkich zastąpiono nowymi obręczami 16‑calowymi z imponującymi terenowymi oponami o rozmiarze 285/75/R16 w celu zapewnienia doskonałej przyczepności.

Najbardziej oczywistą zmianą w stosunku do standardowego Nissana Navara są błotniki pojazdu — na przednie i tylne nadkola założono specjalnie zaprojektowane nakładki poszerzające. Pomiędzy nimi zamontowano nowe stopnie boczne z poprawiającym przyczepność gumowym pasem na górnej powierzchni. Wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza, aby zwiększyć zdolność brodzenia pojazdu.

Najważniejszą częścią Nissana Navara w codziennej eksploatacji jest skrzynia ładunkowa. To samo dotyczy modelu Navara EnGuard Concept. Samochód jest mobilną bazą dla ekipy ratunkowej i został w pełni wyposażony w sprzęt do ratowania życia w niedostępnych miejscach i trudnych warunkach.

W tylnej burcie zastosowano nową wyprofilowaną wykładzinę. Zamontowano w niej także trzecie światło hamowania, przeniesione z przedziału pasażerskiego. Sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch łatwo dostępnych wysuwanych platformach. Są one wykonane z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego i wysuwają się z samochodu na 800 mm.

Płytsza górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, taki jak krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza i węższa — zajmuje tylko środkową część, jedną trzecią szerokości skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept. Służy ona do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe.

 

Przenośne zespoły akumulatorowe: zasilanie w niedostępnych miejscach jako element wizji inteligentnej mobilności Nissana

Po bokach dolnej platformy, przy prawej i lewej burcie skrzyni ładunkowej, umieszczono dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe. To eksperymentalne rozwiązanie — przykład alternatywnego wykorzystania akumulatorów skonstruowanych na potrzeby samochodów elektrycznych Nissana — debiutuje na Salonie Samochodowym w Hanowerze. Sprzedawszy ponad 250 000 samochodów elektrycznych na świecie, Nissan należy do ścisłej czołówki tego szybko rozwijającego się sektora. Firma dysponuje doskonałym zapleczem pozwalającym opracowywać nowe zastosowania z myślą zarówno o branży motoryzacyjnej, jak i indywidualnych użytkownikach.

Zespoły akumulatorowe przewożone w samochodzie działają cały czas w trybie ładowania, pobierając energię generowaną przez silnik wysokoprężny pojazdu. Dzięki temu są zawsze gotowe do użycia, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych Nissan, zamkniętych w odpornej na warunki atmosferycznej aluminiowej obudowie.

W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, gdyż zostały specjalnie zaprojektowane jako skuteczna alternatywa dla zasilanego benzyną agregatu prądotwórczego. Ma to liczne zalety: w przeciwieństwie do hałaśliwego agregatu zespoły akumulatorowe pracują cicho i bez wibracji, co ułatwia komunikację między ratownikami i nasłuchiwanie ewentualnych wezwań o pomoc. Zerowa emisja i brak palnego paliwa umożliwia korzystanie z akumulatorów także w zamkniętych przestrzeniach, takich jak budynki czy jaskinie.

Zastosowano dwa gniazda wejściowe (ładowania): 220 V AC oraz złącze do paneli słonecznych. Energię można pobierać przez pięć gniazd wyjściowych: dwa gniazda 220 V AC i trzy porty USB. Obudowa przenośnego zespołu akumulatorowego została wyprofilowana w sposób ułatwiający jego przenoszenie.

Realizując wizję inteligentnej mobilności, Nissan bada nowe możliwości wykorzystania pionierskich technologii akumulatorów do samochodów elektrycznych także w innych społecznie użytecznych zastosowaniach. Prototypowe zespoły akumulatorowe są realnym dowodem na to, że można je wykorzystać w nowych sektorach jako bardziej ekologiczne i zrównoważone źródło energii.

Ogłoszona na początku 2016 roku strategia inteligentnej mobilności Nissana ma wyznaczać kierunek ewolucji produktów marki. Będzie ona także podstawą najważniejszych decyzji firmy dotyczących sposobu zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem — przy czym samochody nadal mają zapewniać kierowcy niezrównaną przyjemność z jazdy.

 

Latający dron z kamerą przesyłającą obraz do pojazdu

Przy lewej i prawej górnej krawędzi skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept umieszczono wysuwane schowki z elektrycznym napędem. Schowek od strony kierowcy mieści przenośną apteczkę pierwszej pomocy do opatrywania mniej groźnych zranień oraz przenośny defibrylator. Od strony pasażera zamontowano ekran HD o przekątnej 20,5 cala, na którym na żywo wyświetlany jest obraz z kamery drona.

Sam dron to najnowocześniejszy model DJI Phantom 4 z maksymalnym pułapem lotu 6000 metrów. Urządzenie ważące zaledwie 1380 gramów może latać z prędkością do 20 metrów na sekundę przez prawie 30 minut. Kamera o rozdzielczości 12,4 megapiksela, umieszczona w trzyosiowym stabilizatorze na spodzie drona, może rejestrować obraz wideo i zdjęcia. Dron jest przewożony w dolnym schowku skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept.

Tuż przy wysuwanych schowkach znajdują się gniazda zasilające, po dwa z każdej strony skrzyni ładunkowej. Gniazda są osłonięte indywidualnymi aluminiowymi klapkami. Po każdej stronie pojazdu jest gniazdo wejściowe i wyjściowe, umożliwiające ładowanie zespołu akumulatorowego i pobór energii.

Wzdłuż bocznych burt skrzyni ładunkowej poprowadzono wpuszczoną prowadnicę z anodyzowanego metalu, w której można zamontować regulowane zaciski służące do przymocowania dodatkowego ładunku. Prowadnice są identyczne, jak w skrzyni ładunkowej standardowego Nissana Navara. Dwa kolejne schowki są zintegrowane z nową konstrukcją przeciwkapotażową zamontowaną za słupkami C modelu Navara EnGuard Concept.

 

Specjalne oświetlenie zewnętrzne i wyciągarka

Przedział pasażerski Nissana Navara EnGuard Concept ma całkowicie przeprojektowaną linię dachu, która przebiega 136 mm wyżej niż w standardowym modelu. Zamontowano na nim mocny, 360‑stopniowy diodowy zestaw oświetleniowy z niebieskimi lampami stroboskopowymi w czterech narożnikach, widocznymi z każdej perspektywy. Z czterech stron zestawu znajdują się również białe światła LED. Przednie i tylne lampy mogą pracować w trybie zwiększonej mocy i zapewnić oświetlenie szerokiej strefy pracy służb ratunkowych.

Światła stroboskopowe zamontowano również w górnej części wszystkich czterech błotników, a także w przeprojektowanych oprawach przednich reflektorów przeciwmgłowych i pod kloszami tylnych lamp zespolonych. Dodatkowe światła błyskowe pozostają praktycznie niewidoczne, dopóki nie zostaną zapalone.

Kolejną modyfikacją jest mocna wyciągarka w przeprojektowanym przednim zderzaku. Pełnowymiarowe koło zapasowe zamontowano pod skrzynią ładunkową. Samochód jest również wyposażony w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 3500 kg — jak w standardowym Nissanie Navara.

Nadwozie ma jasnoszary kolor, a takie elementy, jak boczne stopnie, felgi, gniazda zasilania i zaczep wyciągarki zaznaczono fluorescencyjną zielenią. W dolnej części wszystkich czterech drzwi naklejono pasy odblaskowej folii z ukośnym wzorem charakterystycznym dla pojazdów ratunkowych. W kilku miejscach, w tym na dachu pojazdu, umieszczono także numer identyfikacyjny „23”. Słupek B jest matowo czarny, natomiast w przypadku klamek drzwi, lusterek bocznych i obramowania szyb bocznych zastosowano elegancką, błyszczącą czerń.

 

Dobór kolorów podyktowany ratunkową funkcją pojazdu

Kolory wybrano starannie na etapie projektowania pojazdu, ze szczególnym uwzględnieniem jego przeznaczenia oraz zasad wykorzystywania poszczególnych odcieni w branży ratunkowej. Nissan ustalił na przykład, że fluorescencyjna zieleń jest najlepiej widoczna w dziennym świetle i najłatwiej rozpoznawalna przez osoby dotknięte daltonizmem. Istotne było również rozmieszczenie poszczególnych kolorów. Ukośny odblaskowy wzór w dolnej części drzwi znalazł się właśnie tam, ponieważ to miejsce jest najlepiej oświetlone przez reflektory zbliżających się pojazdów.

W kabinie Nissana Navara EnGuard Concept wszystkie elementy metalizowane występujące w standardowej wersji zastąpiono detalami w powściągliwym czarnym kolorze. Usunięcie ozdób nadaje wnętrzu bardziej funkcjonalny charakter i ułatwia skupienie się na elementach związanych z prowadzeniem akcji ratunkowej. Jedynym wyjątkiem są wewnętrzne klamki — chromowane wykończenie jest lepiej widoczne na tle ciemnej tapicerki.

Kolorystyka wnętrza również ma związek z ratunkową funkcją pojazdu. Na przykład kieszenie w drzwiach mają fluorescencyjną podstawę, aby łatwiej je było zauważyć oraz zidentyfikować ich zawartość.

Przeprojektowane fotele mają wytrzymałą tapicerkę z tkaniny SuperFabric z wyraźnym motywem „zbroi”, a białe odblaskowe szwy ułatwiają dostrzeżenie ich konturów w ciemności.

 

Technologie ułatwiające panowanie nad pojazdem, w tym system kamer 360°

Navara EnGuard Concept jest oparta na najbogatszej wersji Tekna. Wiele standardowych elementów wyposażenia tej wersji przydaje się także w czasie misji ratunkowych. Należy do nich na przykład system nawigacji satelitarnej NissanConnect pozwalający znaleźć najszybszą drogę na miejsce zdarzenia, a także dwustrefowa klimatyzacja czy podgrzewane fotele zapewniające komfort kierowcy i pasażerowi. Najbardziej użyteczny wydaje się jednak pionierski system kamer 360°, który umożliwia wyświetlenie obrazu z góry, obejmującego pojazd i jego najbliższe otoczenie na ekranie w desce rozdzielczej. To idealne narzędzie dla ekipy ratowniczej przedzierającej się przez trudny teren bez opóźnień wynikających z konieczności wysiadania z samochodu w poszukiwaniu ewentualnych przeszkód blokujących przejazd.

Pojazd wzmocniono również od strony mechanicznej. Podobnie jak wszystkie Nissany Navara jest on oparty na wzmocnionej ramie kratownicowej, jednak w wersji EnGuard Concept zastosowano nowe, w pełni regulowane wzmocnione zawieszenie z nylonowymi tulejami o podwyższonej wytrzymałości w celu dalszej poprawy sprawności terenowej pojazdu.

Nowe są również hamulce z czterema zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm przy wszystkich czterech kołach. Nie zmienił się natomiast silnik. W koncepcyjnym modelu zastosowano flagową jednostkę z modelu Navara, czyli 190-konnego diesla o pojemności 2,3 litra, z dwiema turbosprężarkami, siedmiobiegową automatyczną przekładnię i dołączany napęd 4WD. Silnik spełnia najnowszą normę Euro 6 i jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej ograniczający emisję tlenków azotu. Emisja CO2 w modelu Navara EnGuard Concept wynosi 183 g/km, ale w przypadku seryjnego Nissana Navara analogiczna wartość to już tylko 159 g/km w wersji z silnikiem o mocy 160 KM, manualną skrzynią biegów i napędem na jedną oś.

Nissan Navara EnGuard Concept oraz przenośny zespół akumulatorowy zostały opracowane przez Nissan Design Europe (NDE) w Londynie.

 

 

Wymiary pojazdu                Nissan Navara          Nissan Navara EnGuard Concept

Długość                                5365 mm                    5330 mm

Szerokość (z lusterkami)     2083 mm                    2085 mm

Wysokość                            1976 mm                    1840 mm

 

* Nissan ogłosił na Salonie w Hanowerze, że od października 2016 r. w 100% elektryczny e-NV200 będzie objęty nową gwarancją producenta przez 5 lat / 100 000 km.

 

 

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan jest producentem pełnej gamy samochodów, posiadającym w swojej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan, Infiniti oraz Datsun. W roku obrachunkowym 2015 firma sprzedała ponad 5,4 miliona pojazdów na całym świecie, generując przychód w kwocie 12,19 biliona jenów. Nissan produkuje i oferuje na rynkach całego świata najlepiej sprzedający się w historii całkowicie elektryczny pojazd – Nissana LEAF. Centrala Nissana w Jokohamie (Japonia) kieruje działalnością prowadzoną w sześciu regionach: ASEAN i Oceanii, Afryce, Bliskim Wschodzie i Indiach, Chinach, Europie, Ameryce Łacińskiej oraz Ameryce Północnej. Nissan zatrudnia na całym świecie 247 500 pracowników i od marca 1999 r. współpracuje z francuskim producentem Renault w ramach sojuszu Renault-Nissan.

Nissan w Europie

Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 14 500 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku kalendarzowym w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 635 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, samochody małolitrażowe, samochody typu SUV, pojazdy użytkowe oraz samochody elektryczne, takie jak Nissan LEAF, który jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie – 97% nabywców jest bardzo zadowolonych z jego osiągów, a 95% poleciłoby ten samochód swoim znajomym. Nissan posiada obecnie w swojej europejskiej ofercie 24 różnorodne i innowacyjne modele, co plasuje go na pozycji lidera wśród marek azjatyckich w Europie.

@NissanPolska
/* */